Łojotokowe zapalenie skóry

Łojotokowe zapalenie skóry to mały niedobry potworek atakujący naszą skórę na którego ja, jako Trycholog, posiadam skuteczną broń!

ŁZS jest to przewlekła, nawracająca choroba dermatologiczna. Jej głównymi charakterystycznymi objawami są łupież tłusty, rumienień i łuszczenie się skóry. Można także zauważyć takie objawy jak swędzenie, suchość skóry, nadmierne wydzielanie łoju. Łojotokowe zapalenie skóry nie jest zakaźne.

Objawy najczęściej pojawiają się na obszarach skóry, na których występują duże skupiska gruczołów łojowych.

Najbardziej narażone na objawy Łojotokowego zapalenia skóry są:

• Skóra głowy – ponad połowa pacjentów z tym schorzeniem ma objawy na skórze głowy.
  • Twarz – suchość i zaczerwienienie zwykle tworzą się na czole w pobliżu fałd skóry, brwi i przedniej linii włosów
  • Uszy – małżowina uszna to jedno z najbardziej „dokuczliwych” miejsc występowania ŁZS
  • Klatka piersiowa
  • Plecy
  • Okolice szyi i obojczyka
  • Okolice pachwin

Obecnie nie ma leku, który usunąłby łojotokowe zapalenie skóry na dobre. Przy odpowiednio dobranej kuracji Trychologicznej w mojej klinice jesteśmy w stanie ZMNIEJSZYĆ LUB ODWRÓCIĆ OBJAWY NA STAŁE!

Objawy łojotokowego zapalenia skóry:

Głównymi objawami ŁZS są:

• łuszczenie się i silne przetłuszczanie skóry. Muszę dodać iż tłusta skóra jest jedną z najczęstszych przyczyn łupieżu.
  • czerwona, tłusta skóra pokryta łuszczącą się białą lub żółtą łuską, co odróżnia ją od stanów takich jak łuszczyca.
  • na skórze głowy tworzą się łuski i łupież. Łupież jest zwykle „uparty” i nie reaguje dobrze nawet na produkty ogólnodostępne. Odrywające się tłuste łuski przylepiają się do włosów i bardzo trudno jest je usunąć.
  • na skórze głowy mogą pojawić się zmiany przypominające wysypkę, które rozwijają się od lekko swędzących do brązowawych skorup i powodują przyleganie włosów do skóry.
  • pacjenci często przy występowaniu ŁZS zauważają postępujące wypadanie włosów. Jest to związane z nadmierną łuską na skórze głowy która blokuje ujścia mieszków włosowych a co za tym idzie mieszek jest zaczopowany a włosy niedostatecznie odżywione, ich cykl wzrostu jest zaburzony i wypadają. Mówimy wtedy o współisniejącym telogenowym wypadaniu włosów. Dodatkowo łuska pokrywająca skórę głowy blokuje nowo wyrastające włosy zwane Baby Hair, są one cienkie i trudno jest im się przebić przez taką barierę. Ich cykl wzrostu również jest zaburzony a czasem nawet zahamowany.
  • Przy Łojotokowym Zapaleniu Skóry możliwe jest wystąpienie wtórnych zakażeń bakteryjnych, jeśli bakterie rozprzestrzenią się wewnątrz suchych ognisk lub otworów skóry. Dzieje się to zazwyczaj wtedy gdy pacjenci rozdrapują zmiany lub nie chcą podejmować leczenia ŁZS.

Łojotokowe Zapalenie Skóry to choroba o podłożu genetycznym i na jej zaktywizowanie w organizmie może wpływać wiele różnych czynników. Najczęściej pojawiającymi się czynnikami są: hormony, nadmierny stres, zanieczyszczenie powietrza, zła pielęgnacja, temperatura powietrza, nadmierne rozwijanie się drożdżaków. ŁZS dotyczy również wysokiego odsetka niemowląt i zazwyczaj ustępuje przed 3 lub 4 miesiącem życia. U dzieci z nieleczonymi alergiami pokarmowymi zauważono skłonność występowania ŁZS nawet do 4-5 roku życia. Innym okresem, w którym ma miejsce rozwój łojotokowego zapalenia skóry, jest okres dojrzewania. Gdy zmiany hormonalne wpływają znacznie na gruczoły skóry i wytwarzanie łoju. Często ten problem idzie w parze z trądzikiem a pierwsze objawy są dość typowe – np. nadmierne przetłuszczanie się skóry głowy które z czasem może przerodzić się w ŁZS. Częstość występowania zapalenia skóry wzrasta ponownie u osób dorosłych w wieku powyżej 45 roku życia.

Jak widać Problem ŁZS może dotyczyć KAŻDEGO z nas.

Jeśli zauważyłeś(aś) u siebie zmiany, które mogą sugerować ŁZS zapraszam do mnie na Konsultację Trychologiczną. Wczesne rozpoznanie gwarantuje skuteczniejszą walkę z problemem.

„Piękne włosy to przede wszystkim zdrowa skóra głowy”

Twój Trycholog – Paulina Cempel-Świsulska